Waarom zijn Nederlandse verkoopsters zulke bitches?

0 0 0 22 comments

Wie niet weet dat ik dol ben op shoppen heeft onder een steen gelegen. Maar weet je waar ik nog gekker op ben? Shoppen in het buitenland. Zo vreemd… maar de verkoopsters lachen gewoon als je de winkel binnen komt wandelen. Ze geven leuk advies en met een beetje geluk krijg je een cappuccino. Hoe anders gaat het eraan toe tijdens een winkelrondje in Nederland. Ik ben ervan overtuigd dat er in de Nederlandse detailhandel een hele strikte taakomschrijving wordt gehanteerd.

Bij deze de taakomschrijving van een willekeurige Nederlandse verkoopster bij een willekeurige keten (kuch… Zara… kuch)

– Gij zult niet lachen. Een voorzichtige poging van opkrullende mondhoeken wordt door de vingers gezien, maar een gulle lach heeft strikte consequenties.

– Gij zult geen oogcontact maken. Wie er ook de winkel binnen komt wandelen, vermijd onder alle omstandigheden oogcontact.

– Gij zult bij het afhalen van online bestellingen minstens met drie collega’s overleggen over de exacte locatie van het pakketje. Dit overleg vindt plaats op gefluisterde toon, inclusief verwijtende blikken naar de desbetreffende klant en duurt gemiddeld 44 minuten.

– Gij zult zo snel mogelijk wegkijken als je de woorden ‘Mevrouw, mag ik iets vragen..’ hoort

– Gij zult in je vrije tijd je meest arrogante, wezenloze blik oefenen voor de spiegel. You’re never fully dressed without it!

– Gij zult immer druk friemelen aan een zojuist gevouwen stapel shirts. Hoe langer de rij bij de kassa, hoe belangrijker het is om druk bezig te lijken

– Gij zult vermoeid zuchten als het niet gelukt is om op tijd weg te kijken en iemand het toch waagt om te vragen of die pumps er ook in maat 39 zijn.

– Gij zult tijdens kassawerkzaamheden je nagels perfect puntig vijlen en in vlammend rood lakken. Ten doeleinde hiermee geïrriteerd op de kassa te tikken tijdens pinbetalingen of om stiekem te proberen de klanten te krabben..

– Gij zult vermanend naar de heupomvang van de klant kijken als zij vraagt of een item er ook een maat groter is

Tell me moms, herkenbaar? En ben ik nog iets vergeten???

Martine

Written by

    • SleepyMom
    • maart 28, 2015
    Beantwoorden

    Of dat er gezegd wordt, de grote maten hangen beneden mevrouw…aargh

    • Anneloes
    • maart 27, 2015
    Beantwoorden

    Vreselijk inderdaad!
    Tijdens onze tijd in Amerika hebben we de andere kant meegemaakt; daar is de klant echt koning. Je wordt begroet als je binnenkomt (grote ketens hebben daar zelfs iemand voor in dienst!), een verkoopster spreekt je aan en nodigt je uit om te kijken en geeft aan dat ze bij vragen voor je beschikbaar is.
    Kinderen worden gezien, aangesproken, verwend en je verlaat het pand (met of zonder aankoop) met een dikke smile!

  1. AAAAAAMMMMEEEEEEEN! En serieus, zelfs tijdens boodschappen doen bij de Appie kijken ze je soms aan alsof jij hun lastig valt. Vreselijk!

  2. Beantwoorden

    Ja! Amen! Heel erg herkenbaar! Ookal kunnen ze er hier bij bijv de hm ook wat van zeg! Pff!

    • Diana
    • maart 27, 2015
    Beantwoorden

    Vre-se-lijk…. Herkenbaar…

  3. Beantwoorden

    Heel herkenbaar! En deze dan:

    ‘gij zult geen moeite doen om in het magazijn te kijken of deze broek er nog een maat kleiner is. Je antwoord steevast: ‘Nee als ie niet in het rek hangt hebben we ‘m ook niet meer!’

      • Marleen
      • maart 27, 2015
      Beantwoorden

      Hahahahaha ja inderdaad

    • Ineke
    • maart 27, 2015
    Beantwoorden

    Ghegheghe mazzel dat Z.ra mijn maat niet heeft

  4. Beantwoorden

    Heel herkenbaar zeg.. Reden waarom ik vaak online shop 😉

    • Hester
    • maart 27, 2015
    Beantwoorden

    Heb zelf in een kledingwinkel gewerkt en mijn contract werd niet verlengt omdat ik eerlijk met klanten overlegde en advies gaf en het ook prima vond als ze iets niet kochten (soms tipte ik ze om naar een andere winkel te gaan om een basis artikel daar te halen wat perfect bij de rest van een outfit paste) Gevolg was dat ze altijd weer terug kwamen, maar dat zag de baas niet. Maar als ik kijk naar zeker de grote ketens met jonge verkoopsters en de air die ze hebben. Is je artikel zeer herkenbaar helaas.

    • Letje
    • maart 27, 2015
    Beantwoorden

    Oh de Zara is echt vreselijk idd! Kan me niet herinneren dat een verkoopster daar ooit naar me gelachen heeft. Ik kom er dus ook zo min mogelijk.

    • Marleen
    • maart 27, 2015
    Beantwoorden

    Bij moeders met huilende baby’s die het lef hebben te gaan winkelen stelt gij altijd voor om de desbetreffende kinderwagen rond te rijden. Gegarandeerd dat deze moeder weg gaan en de komende 10 jaar online shopt

  5. Beantwoorden

    Helaas herkenbaar. Verkoopsters kunnen erg onvriendelijk zijn. Hoewel er ook aardige zijn gelukkig. Die me echt verrassen met hun behulpzaamheid. Maar daar heb je eigenlijk meteen al het probleem: ik ben verrast als ze aardig en behulpzaam zijn…

    • Marleen
    • maart 27, 2015
    Beantwoorden

    Mocht u in een situatie komen dat je een klant moet helpen zult gij ten alle tijden onaangekondigd het pashokje open maken

      • MartineMartine
      • maart 27, 2015
      Beantwoorden

      Whahaha, verschrikkelijk inderdaad!!!

    • giny koning
    • maart 27, 2015
    Beantwoorden

    Moest wel lachen maar voor mij niet heel herkenbaar. Ik woon in Oost Groningen. Daar lopen we ongeveer 20 jaar achter, de klantvriendelijkheid is daardoor ook ouderwets…vriendelijk

  6. Beantwoorden

    Heel herkenbaar!Verder is het verboden om een deur open te houden als een moeder met haar kinderwagen naar binnen wil en is reageren op een aardige opmerking van de klant al he-le-maal uit den boze!
    Zo jammer, hierdoor heb ik echt al vaker iets niet gekocht!

      • MartineMartine
      • maart 27, 2015
      Beantwoorden

      Yup, gemiste kans voor de winkel inderdaad want na een tof gesprek en fijn advies ben ik zoooo bereid om te spenden 😉

    • Fitmomslife
    • maart 27, 2015
    Beantwoorden

    ik werk zelf in een kledingzaak en ervaar dit met klanten.
    Ik ben dol om een gesprek aan te gaan met klanten en ze een bak koffie aan te bieden als het dat ertoe laat.
    Maar hoe wij soms behandeld worden… Net of we een zak stront zijn.
    We worden verrot gescholden als slaven behandeld.
    Kleding gooien ze op de grond en zeggen ze ach zijn jullie voor he?
    Als we ze begroeten word er niks terug gezegd. Willen we ze aanspreken zeggen ze heel bot: we kijken alleen maar of mag dat niet?
    Het is niet alleen de verkoopster maar ook de klanten.
    En door de vele klanten die zo doen… (9 vd 10 toch wel) snap ik zeer zeker dat bij net die ene goede leuke klant zoals jij de mondhoeken niet gekruld gaan.
    Helaas door de negatieve klanten is mijn werk ook minder leuk geworden hoe hard ik ook probeer mensrn te laten lachen. Je word gewoon doodgenegeerd of bot behandeld.

    Sorry moest dit ook even kwijt 😉

    • Beantwoorden

      Zelf werk ik bij de Zara en ik zie dit dan ook echt gebeuren in de winkel.

      Werd laatst gekrabt door een klant die haast had (toevallig dat je dit ook zegt), terwijl wij met een nieuw systeem werken dat langzamer gaat dan voorheen. Of hallo zeggen tegen de klant en de klant staat aan de telefoon te kletsen of ze komt aanlopen bij de kassa samen met haar vriendin die haar levensverhaal verteld en niet eens mij aan kijkt en alleen kan zeggen ik ga pinnen….nou dan maak je mij niet vrolijk nee. Gelukkig zien sommige klanten dit samen met mij en kunnen we hierom lachen.

      Oh ja ik heb nog een paar….Gaat het nog lang duren ik heb haast (vraagt een klant), mijn antwoord ga niet winkelen als je geen tijd hebt. Je bent aan het shoppen dus neem je tijd en ga niet andere opjutten omdat jij haast hebt.

      Maar echt waar klanten hebben geen flauw idee hoe het is om in deze winkel te werken. Ik zou zeggen laat je CV achter en ervaar dit zelf, en dan mag je oordelen hoe het is om als verkoopmedewerker te zijn bij de Zara.

      • MartineMartine
      • maart 27, 2015
      Beantwoorden

      Wow, dat snap ik! Ik weet natuurlijk niet in welke winkel jij werkt maar ik doel met deze blog op de grote ketens. Wat jij beschrijft is minstens net zo asociaal. Helemaal benieuwd nu waar je werkt want ik kan niet wachten om bij je te shoppen incl uitgebreid gesprek en koffie 😉

        • Fitmomslife
        • maart 30, 2015
        Beantwoorden

        Ik werk op een outlet centre Rosada bij Garcia.
        Hele gezellige winkel 😉 haha.
        Wij proberrn de klant zo goed mogelijk te helpen.
        Is soms best jammer als dat niet word gewaardeerd.
        En wat Teresa zegt had ik gisteren nog. Ben je een klant aan het helpen is die heel de tijf aan het bellen. Heel frustrerend want het was handen voetenwerk en als ik dr niet begreep omdat ze maar halve antwoorden gaf zei ze aan de telefoon: ja ff wachten want de verkoopster snsp het allemaal niet (hele botte toon en rollende ogen).
        Maar goed niet iedere klant is zo gelukkig

Leave a Comment