Een eerste mobiele telefoon voor je kind, handig om te weten!

0 0 0 2 comments

Wie herinnert zich nu niet zijn eerste mobiele telefoon (met snake uiteraard!)? Of dit nu een Nokia, Blackberry of iPhone was, ons geluk kon niet op. Maar nu heeft je kind ineens de leeftijd voor een eerste mobiele telefoon. Help, wat nu?

De keuze is reuze

Toegegeven zelf ben je natuurlijk ontzettend blij met je fonkelnieuwe smartphone, maar zo zijn we natuurlijk niet begonnen. Bij een eerste mobiele telefoon gaat het er vooral om dat je kind kan bellen in noodgevallen en contact kan maken met het thuisfront. Een oude telefoon van jou of een tweedehandsje is dus prima om mee te beginnen.

Valkuilen vermijden

Een eigen telefoon is natuurlijk te gek, maar brengt ook verantwoordelijkheid met zich mee. Goed dus om de volgende punten eens met je kind te bespreken.

  • Je telefoonnummer of gegevens aan anderen geven. Wie geef je wel je nummer en wie niet?
  • Zet samen een aantal belangrijke nummers in het adresboek zodat je kind in één handige klik iemand kan bereiken. Ook als jij zelf niet te bereiken bent.
  • Maak samen een ICE-contact aan. Dit is een telefoonnummer wat je letterlijk opslaat onder de naam ICE (In Case of Emergency). In geval van nood weten hulpdiensten dan wie ze kunnen bellen.
  • Maak afspraken over gebruik van smsjes/belminuten en MB’s. Iedere provider heeft wel een persoonlijke pagina waarbij je je verbruik kan monitoren.

Extra telefoonkosten

Het is een idee om het 06-nummer van je kind te blokkeren voor sms-diensten via smsdienstenfilter.nl. Ook kun je vrij makkelijk een datalimiet instellen, bijvoorbeeld via de app My Data Manager. Zo voorkom je torenhoge rekeningen. Tegenwoordig kun je bijna overal online zijn met WiFi, vraag jezelf dus af of je kind überhaupt een data abonnement nodig heeft.

Abonnement met telefoon of Sim Only?

Kinderen onder de 18 jaar kunnen zelf nog geen abonnement afsluiten. Als ouder maak je dus de keuze tussen een abonnement met telefoon of Sim Only. Dat laatste is een abonnement waarbij je van de provider alleen een simkaart krijgt. Je moet dus zelf voor een telefoon zorgen. Bij een abonnement met telefoon krijg je een telefoon van de provider. Je gaat hierbij als het ware een lening aan, waarbij je de telefoonkosten maandelijks aflost. Dit betekent dus hogere maandlasten dan bij een Sim Only abonnement. Daarnaast kun je met Sim Only bij Simyo elke maand de hoogte van je bel- en internetbundels aanpassen, terwijl je dit bij een abonnement met toestel alleen naar boven kunt aanpassen. Mocht je kiezen voor een abonnement met telefoon waarbij de telefoon EUR 250,- of duurder is, dan registreert het Bureau Kredietregistratie (BRK) het bedrag van je telefoon als lening. Het BKR houdt in een persoonlijk dossier al jouw afgesloten leningen bij. Hier vindt je meer informatie over de BKR-registratie.

Scherven brengen geen geluk

Ook al ga je voor een tweedehands of basic telefoon, natuurlijk is het zonde als de telefoon kapot gaat. Daarom is het verstandig om een stevig telefoonhoesje aan te schaffen en vergeet vooral de screenprotector niet. Deze glasplaatjes ,die je heel simpel op je beeldscherm bevestigd, koop je voor een paar euro en zijn hier al ware lifesavers gebleken. Daarnaast kun je ervoor kiezen om een verzekering af te sluiten. Een telefoon verzeker je al voor een paar euro per maand.

Wanneer kreeg of krijgt jouw kind een eerste mobiele telefoon?

* Dit artikel is een samenwerking met Simyo

Written by

    • Inge versluis
    • februari 26, 2018
    Beantwoorden

    Ik denk toch als ze naar de middelbare gaan.
    We hebben hier een jongetje in de straat die al vanaf groep 3 uit de zandbak gebeld wordt dat hij moet komen eten maar eerlijk ik vind dat wat ver gaan

      • Martine
      • februari 26, 2018
      Beantwoorden

      Ben ik met je eens! Ik heb ook altijd gezegd vanaf middelbare school maar nu de oudste alleen naar huis fietst van school, vind ik het toch vooral ook heel praktisch. Dat ze even kan bellen als ze meegaat naar een vriendinnetje ofzo.

Leave a Comment